Laman Maklumat Sokongan Renungan & Kefahaman

7 Makanan Yang Membunuh Sel Kanser. Sila Share





7 Makanan Yang Membunuh Sel Kanser. Sila Share 

Kerana Ianya Sangat Bermanafaat


Satu penyelidikan perubatan baru-baru ini menunjukkan kewujudan 7 jenis makanan yang lazat, dan memang disukai ramai yang berkesan untuk memerangi kanser!
Makanan ini tidak memberi makanan kepada sel-sel kanser tetapi sebaliknya menghalang perkembangan tumor. Untuk pengetahuan anda, makanan dan minuman ini adalah kegemaran anda!
Senarai makanan tersebut adalah termasuk wain merah, tomato, blueberry, raspbeery, coklat hitam, kopi dan teh hijau. Pakar juga percaya bahawa makanan tersebut lebih berkuasa daripada kemoterapi.
Jadi, Apakah rahsia yang tersembunyi yang memberi makanan ini kelebihan sebegitu?
Proses penciptaan pembuluh darah dalam tubuh biasa disebut angiogenesis. Proses ini dipertingkatkan dalam beberapa peringkat dalam kehidupan.Contohnya pada bayi baru lahir. Sebaliknya, fungsi ini tidak sering dilakukan di kemudian hari tetapi hanya dalam kes seperti memulihkan tisu dan kapilari dalam luka.
Peranan aktivator dan molekul inhibitor adalah peraturan proses ini. Dalam kebanyakan kes, perencat adalah lebih penting, tetapi pengaktifan angiogenesis menjadi perlu untuk merangsang pertumbuhan sel vaskular yang meningkat untuk pembentukan saluran darah baru.
Untuk lebih spesifik, apa yang dilakukan oleh 7 makanan ini adalah menghalang bekalan darah ke sel-sel tumor, kerana ianya mempunyai sifat anti-angiogenesis.
Berikut Adalah Makanan Yang Boleh Menghalang Angiogenesis:
KUNYIT
Superfood yang luar biasa ini boleh meningkatkan kesihatan dengan ketara, dan ia mencairkan semua lemak.
Kunyit

TOMATO
Tomato adalah salah satu makanan yang paling berkuasa untuk menghentikan angiogenesis. Malah, menurut kajian Harvard, orang yang menggunakan tomato atau tomato yang dimasak lebih daripada empat kali sebulan, mempunyai pengurangan 50% dalam risiko kanser prostat.
Ini adalah penjelasan: tomato adalah sumber kaya likopen (lycopene). Bahan ini anti-angiogenik, bermakna ia larut dalam lemak dan diserap melalui saluran pencernaan.
Paling penting, bertentangan dengan vitamin C, jumlah lycopene meningkat apabila makanan ini diproses dibawah suhu tinggi atau dimasak dengan minyak.
Selain itu, hidangan dengan kari juga mengandungi bahan berfaedah yang lain.
Buah Tomato

WAIN MERAH
Wain merah termasuk satu bahan yang luar biasa dan ajaib – Resveratrol. Antioksidan yang luar biasa ini boleh didapati di kulit anggur. Selain daripada banyak manfaat kesihatan lain, ia juga mengurangkan risiko penyakit jantung dan membawa kepada umur panjang.
Banyak kajian mendakwa bahawa resveratrol membunuh bakteria, virus dan kulat, memanjangkan hayat haiwan, ia meningkatkan pengeluaran tenaga sel, toleransi glukosa kepada kencing manis, menghapuskan radikal bebas yang berbahaya, menghalang kerosakan sel yang disebabkan oleh radiasi nuklear, memperbaiki fungsi jantung, pembaikan DNA yang rosak, ia meningkatkan status fizikal dan mental serta kepekatan.
Menurut beberapa testimoni wain merah membunuh bakteria, virus dan kulat, ia menghalang kanser, meningkatkan jangka hayat pada haiwan.
Wain Merah
Hanya 225 ml wain merah menghasilkan sekitar 640 mcg resveratrol. Suplemen resveratrol (sering digabungkan dengan ekstrak dari anggur atau antioksidan lain) biasanya diambil dalam dos 200-600 mcg sehari.
Penyelidikan menunjukkan bahawa beberapa jenis wain merah seperti, Pinot Noir dan Bordeaux, mengandungi sejumlah besar polifenol berharga ini.
Orang-orang yang beragama ISLAM sila skip minuman ini.
BLUEBERRY DAN RASPBERRY
Buah-buahan ini juga boleh menjadi sangat berkesan dalam pencegahan terhadap banyak kanser, kerana ia mengurangkan tekanan oksidatif dan menghentikan angiogenesis. Ia mendapat warna gelap dari fitokimia, yang sebenarnya melindungi anda daripada kanser. Tambahan pula, ianya sangat berkuasa dalam memerangi kanser ovari.
Raspberry (kiri) dan Blueberry (kanan)
COKLAT GELAP